33 rad, jak být lepší copywriter – 1. část

30. 8. 2011 — 616 OTTOSLOV

Nebojte, bude to i vtipné. Ale teď vážně:

1. Objevte to v sobě

Nebo si raději vyberte něco jiného. Kouzlit se slovy těžko můžete, pokud nevlastníte Filipa, nečtete, nemáte dobrý humanistický rozhled, nejste srovnaní sami se sebou.

Nemáte přirozený jazykový cit? Nelamte to přes klávesnici.

2. Naučte se česky

Samozřejmost? Tak si projeďte různé weby. Sýla, co? Čeština je jeden z nejtěžších jazyků světa. A psát zcela bez chyb je umění. Za každým uměním stojí učení, cvik, opakování.

Pokud tedy nejste neomylní, co nepotřebují žádnou pomoc.

3. Naučte se anglicky

Not to know English means, for sure, to close the door to money and to open the door to poverty. A to nechcete, nicht war? Předepište si lék na motivaci a pak pravidelný dril.

Navíc si musíte přečíst jednu moc zajímavou knihu.

4. Běžte na kurz

Pokud začínáte, chcete začít nebo vám to už delší dobu vrže – nelitujte peněz a investujte je do inspirace. A nejlépe té zhuštěné. Ano, přihlaste se na copywritingový kurz.

A proč chodit k tovaryšům, když můžete mít přímo kováře.

5. (Ne)sledujte konkurenci

Být blízko konkurence je velká mantra. Jasně – vědět, co se kde šustne, je samozřejmě fajn. Ale bacha. Ať ty headliny nejsou jak od Tučka & Šlajse. Nebo od Šlajse & Tučka?

Raději udělat originální chybu než líně opisovat sousedy.

6. Čtěte, čtěte, čtěte!

Někdy si říkám, jaký bych byl asi copywriter, kdybych místo FF studoval VUT (nic proti stavařům)... Ty hodiny nad knihami se přece jen vyplatily. Začněte třeba Mužem bez vlastností.

A ona Cesta do hlubin noci vám taky něco dá. Doufám.

7. Specializujte se

Opravdu vynikáte ve všem? Nadmíru skvěle vám jde web copy, direct (e)mailing, slogany, názvy, PR články, všude byli, všechno znáte, mistři světa? Netlačte se do všeho.

Zaměřte se na něco. Sami poznáte co. Důvěřujte intuici.

8. Neposlouchejte klienty

Jistě, nadsázka... Ale pointa je snad jasná: pište copy, které klienti potřebují, ne které chtějí. Že rozumí svému byznysu, ještě neznamená, že ví, jak ho (na webu) dobře prodat.

Nejste reklamní služka pro všechny. Poznejte svou cenu.

9. Sportujte, sakra!

Jen tak si udržíte rovnováhu a čistou mysl. 16 hodin za komplem ať sedí ajťáci. Pokud máte být kreativní – vyjeďte na kolo, plavte, běžte do lesa, slezte horu, cvičte jógu... cokoli.

Když nehýbete tělem, přestanou se vám hýbat i myšlenky.

10. Dejte si půst

Uvidíte, jak vám to pak bude psát! Tolik energie, co po týdenním půstu, jste měli naposledy v MŠ. Vaším nepřítelem není Václav Klaus, ale umělá sladidla a maso z velkochovů.

Po dvou půstech říká má duše: Otto, díky! A tělo též.

11. Buďte nad věcí

Neberte se tak vážně. Nedívejte se na TV. Nekupujte noviny. Místo idnes.cz raději denní moudro otce Fourase. Místo Reflexu raději Živel (PDF). Stimulujte se sexem, ne Slevomatem.

S přízemními zájmy z vás bude padat jen přízemní copy.

 

Bonusová rada

Historie nezačala od Krista. Zjistěte si víc o evoluční biologii. V knihovně si půjčte Třetího šimpanze. Na Vánoce si přejte něco od Konrada Lorenze. Čtěte víc o etologii.

Lidé dnes nefungují o moc jinak, než v době kamenné.

 

Tak.

To by na obecný začátek stačilo.

Něco z toho jistě platí i pro všechny lidi dobré vůle, co se neživí zrovna copywritingem.

V druhém dílu seriálu si již prosvištíme 11 konkrétních rad, jak přesně krotit slova – aby fungovala, zaujmula, prodávala.

Žádné obecné poučky, co si můžete kdykoli vygooglovat.

Ale pěkně odžité postřehy – jen to, co se mi v praxi osvědčilo.

Už se těšíte, co... já vám to vidím na monitoru.

 

Kdy vyjde 2. díl?

Až se vrátím z lesa, kde jsem se postil v jogínské pozici se sebranými spisy Mukařovského v ruce, zatímco do telefonu klientům odsekával ne ne ne ne ne...

Prostor pro vaše copy
comments powered by Disqus
Stáhněte si zdarma trilogii
Pište jako copywriter
Seriál 3 praktických e-booků vám pošlu gratis.
33 rad pro originálnější obsah vašeho webu.
Žádný spam. Váš e-mail nikomu nepředám.