33 rad, jak být lepší copywriter – 2. část

13. 1. 2012 — 725 OTTOSLOV

Nečekejte mateřskou školku malých kopíků: "Poznejte svého čtenáře, upoutejte jeho pozornost, odlište se od konkurence, nezapomeňte na výzvu k akci..."

Tohle si přece vygooglujete (za 0,36 s).

První díl seriálu byl trochu obecný. Dnes to bude konkrétní.

Čtete 11 rad, kterými se ve webcopywritingu řídím.

Zatím si nikdo nestěžoval.

1. Nepište inzerát

Stokrát provařená pravda. Nezbývá, než ji opakovat do omrzení.

Zakažte si psát tak, aby se objevovala (a nedej bože opakovala!) slova jako nabízíme... poskytujeme... provádíme... atd.

Tímhle už (téměř) všichni vytapetovali naše mozky a jsme k tomu (téměř) slepí.

Web není inzerát.

Máte na víc.

2. Vyprávějte příběh

Píšete pro restauraci?

Pátrejte v minulosti (nebo ve fantazii) a vytvořte setkání dvou štamgastů z jara 1914 v c. k. pivnici na místě dnešního restaurantu...

Provozujete hotel?

Popište sled malých (i větších) překvapení, které během dne (i noci) zažije host, když se ubytuje ve vaší skvělé rezidenci...

Máte zajímavou službu?

Představte si, co vše řeší váš zákazník a namažte mu med (ale pravdivý!) kolem počítače, jaké starosti mu odpadnou, když...

A že máte psát v konverzačním stylu? To tu doufám ani nemusím...

 

3. Vymodelujte si personu

Pište, co nejkonkrétněji dokážete – zaujmete největší počet čtenářů.

Paradox? Jen zdánlivý.

Myslete na konkrétní osobu (z cílové skupiny) a řešte její konkrétní problémy v konkrétním dni.

Ač to někdy nevypadá, lidé nejsou ovce; a uvnitř sebe si živí vědomí o vlastní výjimečnosti.

Zasáhněte ho.

 

4. Třikrát a dost

Píšete copy ve Wordu, máte písmo 12 a už jedete třetí řádek? Stává se vám to často?

Někde děláte chybu.

Pokud zrovna nepopisujete technické parametry foťáku v e-shopové záložce „kompletní specifikace“... tak se držte zlatého pravidla dvou (max. tří) řádků v jednom odstavci.

Především kdekoli na homepage a v perexech.

A mezitím ještě zaútočte s krátkou bryskní větou v samostatném řádku.

Funguje to.

5. Můžete? Udělejte!

S naším produktem můžete ztrojnásobit váš výkon v...

Pokud využijete této nabídky, můžete ušetřit až...

Stop.

Neříkejte zákazníkům co mohou, ale o co dosud přicházeli.

Copy na nejnavštěvovanějších pornostránkách také nezačíná:

Pokud zasednete k počítači a sundáte si kalhoty, můžete na našem webu do 5 minut...

 

6. Magická čísla

Tohle prostě funguje pořád.

25. října 2005 jsem měla těžkou...

Zaujalo vás to? Jak by ne. V hlavě vám začíná běžet osudový den. Co se asi stalo?

Do headlinu vybraného testimonialu na fnbrno.cz jsem umístil prosté datum.

A opravdu by mě zajímalo procento těch, kteří nedočtou až do konce.

Necitové!

7. Klišé... na míru

Zakládáme si na osobním přístupu ke všem našim klientům.

Poskytujeme komplexní služby s individuálním přístupem – na míru zákazníkům.

Ale no tak...

Ten, kdo se tím chlubí nejhlasitěji, má k tomu nejvíc daleko.

Skvělý osobní přístup má každý den třeba majitelka květinářství na mé ulici – a nenapadne ji o tom ani přemýšlet.

Individuální přístup, komplexní řešení, požadavky na míru, flexibilní služby...

Už mi ta sousloví lezou krkem. Nevyplňujete grant pro EU.

Píšete pro lidi.

Jste copywriter – ne clichéwriter.

 

8. Trpný rod ať trpí jinde

Za tohle by se měla rozdávat žlutá karta.

Vaše provize bude rozdělena....

Hosté se ubytují ve 4 dvoulůžkových...

Nepište jako úřednice na sociálce.

Někdo si dal tu práci, že sedl k počítači, aby se podíval do výkladní skříně vašeho e-obchodu... a vy na něj takhle?

V atraktivním prodejním textu trpný rod nemá co dělat!

9. Sekejte až na kost

Učí se to na každém kurzu o copywritingu...

...ale asi pořád málo.

Dobrá rada nad zlato: zkracujte, zkracujte, zkracujte.

Vše, co jste na první pokus vyplodili, se dá napsat stručněji. Mnohem stručněji.

Jasněji. Lidštěji. Napřímo. Bez omáčky, bez kudrlinek okolo.

Vysoká škola učí natahovat texty (seminárek, esejí...) co to jde.

Prodejní copy vás učí opak.

10. Testujte (se)

Vsadím se, že to dělá minimum copywriterů.

I já s tím (občas) bojuji.

Nejlepší reakci na vaše drahocenné copy vám nedá obchodní/marketingové oddělení klienta... ale třeba vaše manželka.

Manžel. Kolega vedle od počítače. Kamarád. Spolubydlící.

Kroťte vaše copywritingové ego a naslouchejte druhým.

I mistr copy se občas vypne.

11. Uvítej... a zemři

A dostáváme se k červené kartě a disciplinárnímu řízení.

Když na homepage vidím Vítáme vás na stránkách nebo Milí přátelé, vážení klienti...

...tak mám chuť vypnout notebook a odejít do lesůůů.

Kde to jsme? Web není televarieté!

Milí přátelé si nechte k přípitku na abiturientském večírku.

První screen obchodního webu využijte šikovněji.

Třeba jednou z těchto 11 rad.

Naviděnou v lepších copywritingových časech!

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.