5 moudrých dohod o tom, jak spravovat firemní Facebook

2. 9. 2013 — 505 OTTOSLOV

Jistě znáte knihu Pátá dohoda. Don Miguel Ruiz v ní (se svým synem) rozpracoval předchozí Čtyři dohody – knihu moudrostí starých Toltéků.

 

Pátá dohoda obsahuje „životní návod“ použitelný v jakékoli situaci.

A protože je kniha tak univerzální... vystihuje vlastně i to, jak se chovat při každodenní správě firemního facebookového profilu.

Alespoň mi to tak přijde.

Nenajdete v ní sice žádný graf, statistiku ani tlačítko „boost post“. Technické parametry Facebooku se mění asi tak často, jak střídám ponožky. O tom to opravdu není.

Toltékové neměli Facebook (ani Twitter), zato měli dost času vypozorovat pár dlouhodobějších trendů.

Pokud si tedy jako správci nejste jisti ve facebookových kramflecích, tak se místo hektického sledování nejnovějších funkcionalit nejprve zhluboka nadechněte.

A počítejte do pěti:

 

PRVNÍ DOHODA: Miřte slovem přesně

Dobrá rada nad zlato. Neopisujte nic vzletně jen proto, že jste na sociální síti a „tady musíme být uvolnění, říkali na konferenci“. Zbytečně nekličkujte se slovy, když jedno šroubované souvětí se dá vyjádřit v pěti slovech – jak když bičem mrská.

TIP: Dlouhé textové posty stejně moc nezabírají. Raději přiložte zajímavou (= výmluvnou) fotku a k ní napište pár slov. Co, kde, kdy, proč – tečka.

 

DRUHÁ DOHODA: Neberte si nic osobně

Je to těžké naučit se... ale názory druhých lidí jsou opravdu jen projekce jejich vlastních snů do vašeho timelinu. Dá vám to okamžitou zpětnou vazbu, ale nemusí to trápit vaše ego. Osvojte si tuto dohodu a už nebudete naštvaně reagovat na sebehloupější komentář.

TIP: Strategie „bombardování láskou“ spolu s jemnou břitkostí na správném místě (je-li třeba), mě ještě nikdy osobně nezklamala.

 

TŘETÍ DOHODA: Nevytvářejte si žádné domněnky

Jen s pomocí této jedné dohody můžete proměnit svůj život k lepšímu, píše v knize Miguel Ruiz. A souhlasím bez výhrad. Pro Facebook to znamená: nenechte svůj mozek, aby vás přesvědčil, že jen vy nejlépe víte, co vaši zákazníci potřebují.

TIP: Tak se jich prostě zeptejte! Napřímo, soutěžní anketou, dotazníkem, jakkoli. Pak se (možná) budete divit – ale už vás nebudou řídit jen domněnky.

 

ČTVRTÁ DOHODA: Vždy dělejte vše, jak nejlépe dovedete

To zní jako z x-té příručky z „jůesej“... ale prostě to funguje. Zvlášť v situaci, kdy je na vašem profilu už pár dní mrtvo, vy zoufale koukáte skrze monitor, kouří se vám z hlavy (i hrnku od kafe) a pokoušíte se vyplodit další post pro splnění marketingového plánu...

TIP: Raději nic nepište. Dejte si přestávku (a pomerančový džus), otevřete okno (a svou mysl) a řekněte si: na co bych teď sám/sama reagoval/a? Co je užitečné?

 

PÁTÁ DOHODA: Buďte skeptičtí, ale naslouchejte

Není radno hned všemu věřit. Nic se nejí tak horké, jak se ve vašich komentářích objeví. Máte naštvaného zákazníka? Dobře, buďte jedno ucho – získáte alespoň čas zjistit více i od jiných stran. A často uvidíte, že nic není černobílé. Třeba vás jenom pomlouvá konkurence.

TIP: Sledujte kontext – a i jednotlivé profily a provázanost „kamarádů“, kteří se na vás najednou sesypali. Náhody prý existují... já na ně ale moc nevěřím.

 

Prostě v klidu, s nadhledem a hlavně se nebrat moc vážně.

Vždyť jde jenom o Facebook.

Žádná křeč.

 

Prostor pro vaše copy
comments powered by Disqus
Stáhněte si zdarma trilogii
Pište jako copywriter
Seriál 3 praktických e-booků vám pošlu gratis.
33 rad pro originálnější obsah vašeho webu.
Žádný spam. Váš e-mail nikomu nepředám.