Jak chytit flow za 30 minut

31. 3. 2014 — 829 OTTOSLOV

Návodů na osobní efektivitu jsou tisíce. Čert aby se v nich vyznal. Je tu ale jedna praktická věc, kterou můžete udělat okamžitě.

 

A jakmile s ní začnete, divil bych se, kdybyste chtěli přestat. Výsledky pocítíte zanedlouho. Zázrak? Můžete to tak nazývat.

Obvykle se tomu říká flow-lístek.

Píši si ho od června 2013 a je to zřejmě ta nejlepší rada, kterou jsem na konzultacích s GrowJOB mohl dostat.

 

1. Kde se flow-lístek vzal?

Americký psycholog Martin Seligman dostal v roce 2009 od amerického generála Johna Caseyho zadání: snížit zarážející počty výskytu posttraumatických stresových poruch, depresí a s tím spojených sebevražd v US Army.

Když Seligman prozkoumal tamní – vysoce stresující – prostředí, doporučil jednoduchou radu: Každý voják si bude psát „pozitivní deníček“.

Pro každý den si voják zkrátka zapíše něco, co se mu přihodilo a bylo to spojeno s pozitivní emocí. Jakkoli. Cokoli. I sebemenší maličkost.

Nakonec se z této Seligmanovy pomoci vyklubal nejrozsáhlejší psychologický experiment vůbec.

 

2. O co vlastně jde?

O chytré „hromadění“ pozitivních emocí, které si zapisujete každý den.

Lidský mozek je zkrátka nastavený tak, že podle aktuální nálady hodnotíte celý svůj život. Máte-li aktuální náladu špatnou, je všechno ve vašem životě špatně. A naopak.

Za toto vyhledávání negativních informací a rizik bychom měli mozku z historického hlediska poděkovat – dříve nám to umožňovalo hlavně přežít.

Dnešní mediální bombardování negativními informacemi ale náš mozek velmi neprakticky „vytrénovalo“ k tomu, že si pamatuje z minula spíše to horší – a pak nám to mozek dává sežrat. 

I proto se vám možná tak blbě vstává ráno z vyhřáté postele, i proto jste zatím neuskutečnili své velké plány.

Metoda flow-lístku vás naučí této negativní spirále nepodléhat.

U amerických vojáků „deníčková terapie“ splnila svou záchrannou misi: sebevraždy v armádě nakonec téměř vymizely a Seligman tak pomohl zachránit řadu životů.

 

3. Proč již za 30 minut?

Jednak jsem vás chtěl nadpisem trochu motivovat… a jednak je to i pravda.

Přibližně 5 minut strávíte čtením tohoto článku. Dalších 10 minut o tom budete přemýšlet: Že bych to přece jenom zkusil/a… A 15 minut máte na obstarání pomůcek. Tužku, předpokládám, už máte.

Zbývá vybrat deníček. Doporučuji dostatečně malý, ať ho berete i na cesty. Pro milovníky zápisníků Moleskine je ideální tento malý týdenní kalendář 14x9 cm:

flow lístek

 

4. Jak přesně psát?

Jak chcete.

Ale zkuste to takto: večer vyberte za každý den tři věci, které vás potěšily. Velké i malé. Pracovní i osobní. Doma i venku. Opravdu cokoli. Tři emoční oříšky pro váš limbický mozek.

Pro rozvolněné víkendy jsem si udělal výjimku: píši vždy jen jednu věc.

Petr Ludwig v knize Konec prokrastinace doporučuje u každého dne ještě zaznamenat „emoční skóre“ (od 1 do 10). To já už nedělám; celý můj flow-lístek je vlastně „desítkou“. Nutně. Musí být.

 

5. Co to se mnou udělalo?

Hotové divy.

A to i přesto, že jsem první týdny (ne, vlastně celé měsíce) jen do deníčku psal a zpětně ho nijak nepročítal. Prostý pohled na něj mi stačil – věděl jsem, že „to tam vše je“. Chápete?

Flow-lístek mi zvedl dlouhodobou náladu už jen tím, že jsem ho psal!

A teď si představte, že si flow-lístek píšete a po několika měsících si ho začnete i pročítat – záznamy den za dnem. Pak budete frázi „hrabání se v minulosti“ spíše milovat.

 

Dobrá, uveďme si příklad

Dejme tomu, že sedím v kavárně, přisedl si ke mně splín a najednou je mi nějak smutno.

Tak vytáhnu flow-lístek a namátkou čtu záznam – třeba z pondělí 29. července:

  • Nečekaně jsem vstal před 6 am, začal makat a udělal toho do oběda hrozně moc. Produktivní Otto.
  • U Avie jsem ze schodů pomohl paní s kočárkem a oba jsme se na sebe příjemně usmáli ;)
  • Na koupáku mě náhodou oslovil fajn borec, kecali jsme o hodech ve Svatobořicích a dal mi ve sluchátkách poslechnout Dvořáka.

No a co, že to občas zní jako Mirek Dušín. No a co, že se musíte občas pochválit. Nikdo jiný to za vás neudělá!

A to jde jen o jeden den. Nedávno jsem si pročítal „červen až září“. Uf! To bylo hotové emoční tsunami. Nevěřil jsem vlastnímu flow-lístku, jak parádní bylo moje léto 2013.

Znamená to, že mám život Supermana a jsem Pan Dokonalý?

Nikoli.

Určitě se mi od června do září stalo i hodně obyčejných, nudných, nezáživných, trapných a neúspěšných věcí. Ale jejich seznam si zkrátka nedělám. Nemám proč. Nechávám je ze svého života odplynout. Sbohem a šáteček.

 

Antidepresiva zdarma

Každý řádek ve flow-lístku mi okamžitě připomene ten přesný pocit, jak jsem se tehdy v dané situaci dobře cítil – klidně i půl roku zpět.

Flow-lístek je tím nejlepším (a nejlevnějším) antidepresivem, které v ČR seženete. Ani se nemusíte radit se svým osobním lékařem. Má dlouhodobý záběr bez vedlejších účinků. Osobně otestováno.

Tak a teď se dívám… za necelou hodinu jsem sepsal tento parádní článek. Mám ze sebe radost.

Večer si to musím napsat do flow-lístku.

 

(Tento článek vyšel současně i na blogu GrowJobu – kde k němu dole pod textem najdete také zdroje.)

 

Prostor pro vaše copy
comments powered by Disqus
Stáhněte si zdarma trilogii
Pište jako copywriter
Seriál 3 praktických e-booků vám pošlu gratis.
33 rad pro originálnější obsah vašeho webu.
Žádný spam. Váš e-mail nikomu nepředám.