SEO, SEJU, SEJEME: od kobercových náletů k trefám do černého

3. 3. 2014 — 716 OTTOSLOV

SEO může být ledajaké. Mechanické, organické, placené, nudné, dobré, mrtvé… ale též chytré. Zvlášť, když ho přednáší Pavel Ungr.

 

17. února jsem byl na jeho prvním SEO školení od té doby, co přešel na volnou nohu.

Sedmihodinový kurz v Markeťákově nedoporučuji začátečníkům (ostatně není tak ani myšlen), ale především:

  • Online marketérům ve větších firmách – daleko lépe pak ohlídají svou agenturu.

  • Online lidem v digitálních agenturách – daleko lépe pak obslouží své firmy.

Nebudu replikovat všechna moudra ze školení, to bychom tu byli do večera.

Vybírám jen pár těch, která mě zaujala.

 

6 mouder o (chytrém) SEO

 

1. Pokud nemáte čas nebo peníze…

…tak raději žádné SEO nedělejte. Zní to jako bonmot, ale je to rada za milion. SEO není povinné ze zákona. Nehoňte si triko jen proto, že jste ještě „neseooptimalizovali“ web. Třeba váš byznys teď potřebuje energii někde úplně jinde. Vyhnete se tím i SEO šarlatánům, jejichž rychlá práce by vám přinesla akorát tak rychlou penalizaci od Googlu.

 

2. Analýza klíčových slov je výběr…

…nejefektivnějších frází s ideálním poměrem relevance, konkurence a hledanosti. Správný prvotní výběr frází vám pak určí strategii v celém online marketingu. Nevěříte? Tak si napřed udělejte obsahovou analýzu, pak informační architekturu, pak wireframy, grafiku webu, nakódujte ho… a až nakonec udělejte analýzu klíčových slov. Něco tady nesedí, že?

 

3. Bez kvalitních externích odkazů…

…se zbavujete největší, až 20% důležitosti, kterou vyhledavače webům dávají. Další metriky, na kterých záleží: 18 % pro autoritu domény (pokud jste web spustili včera, musíte si zkrátka chvíli počkat), 12 % pro on-page faktory (zeptejte se své agentury) a též 12 % pro “sociální signály” – jak fungujete na sítích, kdo o vás bloguje, jak moc vás komentují atd.

 

4. Nečekejte zázraky: optimalizace není…

…žádná Armáda spásy. Můžete SEO krásně vypiplat do detailu… a stejně to může být celé ku hovnu. Proč? Z nejrůznějších důvodů. Často kvůli technickým problémům. Nebo nemáte kvalitní obsah. Nebo máte, ale nikdo ho (zatím) nehledá. Nebo jste vybrali špatný obchodní model. Nebo zrovna není vaše sezona. Nebo jste moc drazí. Nebo něco úplně jiného.

 

5. Inbound marketing je, když…

…víte, že na placená místa ve vyhledavačích kliká stále méně lidí (18 %) a roste naopak návštěva z organických výsledků (82 %). Na Facebooku mají sponzorované příspěvky účinnost  0,1 %, zatímco na „přirozené“ posty v news feedu klikáme jako diví. Otázka: čemu se tak asi ve své online strategii máte věnovat především?

 

6. Inbound marketing není, když…

…firmy hrnou peníze horem dolem do PPC, display reklamy, kontextových inzerátů či retargetingových kampaní ($40 miliard za rok 2012), ale tento placený marketing jim na weby přináší jen 10% traffic. Na získání 90 % návštěv – díky on-page SEO, blogům, zpětným linkům, sociálním sítím – se přitom utratilo jen 5 miliard dolarů v roce 2012. No fakt.

 

Komu zvoní hrana?

Teď malé intermezzo.

Když k nám na začátku 90. let vtrhla masivní TV reklama, nabušili do nás, že „čištění zubů = Colgate“.

Prostě Colgate, Colgate, Colgate a zase Colgate. Doporučuje 8 z 5 zubních lékařů. Colgate. Kóóólgéééjt. ColgateColgateColgateColgate 
ColgateColgateColgateColgateColgateColgate. Colgate.

A tak jsme všichni kupovali Colgate. I já. I vy. I naše maminky. Colgate. Kupoval jsem Colgate. Automaticky. Bez přemýšlení.

Jenže před pár lety mi znenadání jednou ráno ten Colgate v puse… nějak přestal chutnat. Suadká suačka, říkal jsem si s kartáčkem v puse před zrcadlem.

A moje nová zubařka mi zrovna doporučila Lacalut. A zhruba v téže době jsem se o dobré zubní pastě zrovna bavil se svými dvěma kamarády. O Colgatu nepadlo ani slovo.

Od té doby jsem si už Colgate nikdy nekoupil. Ale TV reklamní tapetáž jistě valí dál.

 

Co to má co společného se SEO?

Můžete vaši online reklamu plošně nahučet do tisíců lidí. Zaplatíte za to docela ranec  a pár (jednorázových) zákazníků možná získáte. Nebo taky ne.

Varianta č. 2: Zjistíte, kde jsou na internetu lidé, kteří jsou pro váš byznys jako stvoření – a dáte jim o sobě personalizovaně vědět. Řekněme, že uspějete v 10 případech.

Co se pak stane? Jeden takový člověk vás osobně doporučí řadě dalších lidí. Střízlivě odhadujme, že u desíti to zabere. Každý z těchto deseti „chycených“ to pak řekne svým dalším deseti kamarádům, známým, kolegům v práci.

To už jsme na tisícovce lidí, kteří o vás ví z doporučení někoho, komu sami důvěřují – jen díky tomu, že jste si dali práci a našli ty správné trubadúry.

 

SEO zdar – a tomu chytrému zvláště.

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.