Jak psát direct e-mail

15. 8. 2012 — 709 OTTOSLOV

Než pošlete další spam do světa, zkuste se nad tím krátce zamyslet. Nebo i trochu déle. Nebo si rovnou přečtěte 9 rad, aby vaše zpráva neskončila v koši.

1. Nepodceňujte subject

Je to první text, který uživatel vidí. Název firmy máte už vedle u odesílatele, tak se v předmětu neopakujte. Raději překvapte chytlavým sloganem nebo slovní hříčkou, vystihující jeden konkrétní bonus z vaší zprávy.

Pozor na diakritiku – napřed si ověřte, že se u došlých zpráv správně zobrazí i v subjectu. Pokud ne, musite pro predmet psat bez hacku a carek.

 

2. Zapomeňte pozdravit

Ano, čtete dobře. Na úvod e-mailu si zakažte škrobené Vážený pane Nováku..., nepokoušejte zdvořilé Dobrý den, milý zákazníku..., nepřivolávejte neúspěch ani jemnějšími pokusy o uvítací výbor. Všechno smrdí klasickou obchodní korespondencí. Blé.

Uživatelé vám budou věnovat tak 5 sekund pozornosti (nefanděte si, že víc). Nedovolte jim (za)přemýšlet, že čtou reklamu: ihned před očima zamávejte červeným šátkem.

Vše totiž...

 

3. ...rozhoduje headline!

Hned na úvod. Jakmile není dostatečně velký, zajímavý, originální a s konkrétním příslibem, vzbuzujícím zvědavost číst dále... tak už prohráváte na body, sotva zápas (o pozornost čtenáře) začal.

Bez kvalitního eye-catching nadpisu budete po zbytek e-mailu už jen dýchavičně (a většinou marně) honit to, co jste na začátku neudělali. Pokud už nejste dávno v Koši. Přitom jste chtěli jenom slušně pozdravit, že?

Otestujte si na sobě, která verze vás láká pokračovat ve čtení:

 

Vážený zákazníku,

léto nám sice pomalu končí, ale vy byste si na svou last minute dovolenou měli...

nebo:

Tchýně se na Makarské zase spálila!

Říkala jsem jí, ať si do tašky přibalí aspoň faktor 30. Ale ona ne, že prý...

 

4. Nepište rozvláčně

Nepřešlapujte v textu na místě jako můj synek, když se mu chce na malou. Nechoďte kolem horké kaše, jako když se mu chce na velkou. Hned v prvních dvou (max. třech) krátkých odstavcích ať je vymalováno.

O co jde, proč si to mám pořídit a jak mi to zlepší život/náladu/příjmy/vizáž/dobrý pocit ze sebe sama?

Nepopisujte to ze své perspektivy (pak jen mylně vysvětlujete zcela nepodstatné detaily), ale řešte problémy/touhy/přání/komplexy těch, kterým píšete!

Jinak se nedivte, že máte response rate 0,01 % (správně, ta setina jsou vaši dva kolegové z kanclu od vedle, kteří zkouší, zda ten objednávkový link funguje).

 

5. Personalizujte, personalizujte, personalizujte!

To je hudba budoucnosti. Využijte informací o klientech a naučte se používat výhody personalizovaných zpráv. Jistě, bude to pro vás práce navíc. Vyplatí se.

Správně umístěné jméno nebo konkrétní údaj či graf o zákazníkovi zmůže daleko víc, než dvacet superlativů o novém supr čupr dupr ultra super giga luxus... é, o čem to vlastně šla řeč?

Personalizace je asi nejvíc podceňovaný marketingový fígl dneška.

 

6. Buďte vtipní

Nebo aspoň nebuďte nudní... Zkuste se překonat. Sami si vzpomeňte, jak reagujete na zoufale zaměnitelné newslettery a tuny obchodní nabídek. Nikdo nechce číst sucharské texty od sucharů.

Mám pro vás tip: neberte se (při psaní) tak vážně. No a co, je to jen e-mail, bože! Budou ho číst lidé. Ocení, když bude napsán normálním jazykem – a ne (na)dutou reklamštinou v post mortem marketingové křeči.

 

7. Pestrost a linky

Každý slušný textový editor má tlačítka, která byste měli používat. O boldu snad nemusím nic říkat. Obrovskou sílu mají nadpisy (i k jednotlivým odstavcům). Výhody služby/produktu/akční nabídky vizuálně nejlépe ukážete

  • několika
  • jasných
  • odrážkách

Samozřejmostí musí být příkazy „Insert – Hyperlink“. Za neprolinkované věty „...najdete na našich stránkách wéwéwé.mojeskvelafirma.cz...“ by měl být nějaký hodně škaredý UX trest.

 

8. Call to action!!!

To budu opakovat do omrzení. Mele se o tom pořád... a pořád přistávají v mé schránce „dajrekt ímejly“, které raději vystřelit na Měsíc. Proč se celý text o něco snažit, když mě na konci nikdo nevyzve k tanci?

Na konci zprávy VŽDY (opakuji: V.Ž.D.Y.) veďte čtenáře jako školáka za ručičku a jasně mu ukažte, co má kde udělat. Velký font, zelená tlačítka, linky, rázné copy a dvakrát zopakovaná výzva. Zde až tak moc nelaškujte s kreativitou. Ticho, nerušit: tady se rozhoduje.

Pokud chybí výzva k akci, prohráli jste. Tečka.

 

9. Přečtěte si tento článek znovu.

A pak ještě dvakrát. Než pošlete další spam do světa... zkuste se prostě nad ním krátce zamyslet.

Díky, můj Thunderbird vám bude vděčný.

 

Prostor pro vaše copy
comments powered by Disqus
Stáhněte si zdarma trilogii
Pište jako copywriter
Seriál 3 praktických e-booků vám pošlu gratis.
33 rad pro originálnější obsah vašeho webu.
Žádný spam. Váš e-mail nikomu nepředám.