Co by měl každý vědět o tom, jak se dělá web

25. 2. 2015 — 1313 OTTOSLOV

„Dobrý den, potřebujeme webové stránky. Jste schopen je dodat? A kdy to může být hotové?“ I takové e-maily na světě existují. Tento článek vznikl proto, aby podobné zprávy zanikly.

 

Web se totiž nepeče tři hodiny jako husa.

Web nejsou rohlíky. Nejsou to ani cereální rohlíky s máslem a medem a skořicí a javorovým sirupem.

A už vůbec to není něco, co byste mohli zadat jako mytí oken – a pak jen čekat na výsledek.

Nenene. Chcete web? Čeká vás spousta práce, vícepráce a spolupráce.

 

Šetřete (si) nervy

O procesu tvorby webu toho mnoho lidí ví stejně jako třeba já o stavbě domu. Tedy velký prd.

To samozřejmě ničemu nevadí… ale jen do doby, než bych si chtěl nechat postavit dům.

Pak mě zachrání nějaký shrnující článek pro nezkušené developery: co vše je ke stavbě domu třeba, které etapy na sebe jak navazují, na koho se mám s čím obrátit, kdo se na co specializuje, jak A ovlivňuje B… atd.

Toto je shrnující článek pro všechny laiky, kteří chtějí postavit web.

Ušetřím vám dnes hodně času a peněz – a možná i nervy dalším lidem okolo.

 

Jak se dělá web: krok sun krok

Všechno má svůj čas. A hlavně logickou posloupnost.

Stejně jako se napřed musí rozednít, aby se večer setmělo, tak nelze ani u webu předbíhat etapy – a dělat například grafiku předtím, než proběhne cokoli jako analýza.

Tedy zkusit to můžete… ale výsledkem bude akorát tak grafické zatmění.

Web vzniká, zjednodušeně řečeno, v těchto 7 základních krocích:

  • POZICEbranding
  • PRŮZKUManalýzy
  • PERSONYscénáře
  • PROTOTYPnávrh
  • PODOBAgrafika
  • PSANÍcopywriting
  • PROVĚRKAtestování

Ideální je samozřejmě mít na pořádný web pořádný hrachy. Tedy prachy. Prostě peníze.

Pokud je nemáte, neplačte – existují lidé od fochu, kteří hodně svého know-how dávají zdarma.

Budu na ně u jednotlivých kroků odkazovat. (Nemáte zač.)

Učte se od nich – jsou to mistři svých oborů.

 

7 P – Profesionálně prověřená pravidla pro pořádnou podnikovou prezentaci

 

1. krok – POZICE: Brandingu neunikneš

Svou značku samozřejmě nemusíte mít pořádně rozmyšlenou. Málokdo má.

Skoro všichni si to tak nějak pytlíkují a jedou podle citu. To je normální.

Potíž začne v momentě, kdy na tomto pytlíkování chcete postavit základy nového webu.

Připravte se na nepříjemné otázky. Odpovědi budou bolet – ale projít si tím musíte.

Kdo vlastně jste? Koho vaše značka oslovuje? Co ji odlišuje od ostatních brandů? Co by se stalo, kdyby vaše značka zítra nebyla? Co je vlastně vaší značkou? Co symbolizuje? Co nabízí? Proč? A vnímají to tak i druzí?

Když neznáte základy vlastní značky, tak vám nepomůže ani jasnovidec. Dobrý copywriter vám napíše dobré texty – když má z čeho. Ale z hovna uplete bič leda Chuck Norris. (A MacGyver i vysílačku, ale to sem teď nepatří.)

Prostě a jednoduše: když nemáte jasno ve svém brandu, tak se do tvorby webu pouštějte jen v případě, že je to váš zamilovaný blogísek pro holky z osmé á.

Ale ne, když se bavíme o vaší byznys vizitce.

A říkejte si tomu „brand“, „marketingová pozice“, „kontejner stratedžy“ nebo jak chcete. Na slovíčkaření nehraju.

Jde o to, jestli sami víte, co se sebou. Víte?

 

Sledujte: blog Karla Novotného

Doporučená literatura k tématu: Pipi Dlouhá punčocha (Astrid Lindgrenová)

 

2. krok – PRŮZKUM: Klíčové analýzy (klíčových slov)

Tady si to rozdělíme na dvě oblasti:

A. Samotné analýzy

Co z praxe vím, tak je toto asi nejpodceňovanější krok vůbec. Kvalitní analýzy totiž stojí dost peněz – a jejich výstupy se pro (webové) laiky mohou zdát docela nudné.

Není to nic, do čeho byste chtěli z vlastní vůle investovat.

Je-nom-že…

Máte nějaká data z uživatelských výzkumů? Jak je na tom trh, ve kterém podnikáte? A jak na tom bude za půl roku? A za dva roky? Kdo je přesně vaším zákazníkem? Co přesně hledá, čeho se bojí, jak přemýšlí, co potřebuje? A co analýza konkurence?

Stejně jako architekt musí napřed vědět, kdo v novém domě bude bydlet nebo kde je umístěn pozemek, musí webdesigner zase znát základní fakta – aby web fungoval pro ty, pro které je určen.

Jinak si tady někdo akorát honí triko. A střílí slepými.

Dost věcí k analýze vašeho současného webu najdete třeba v Google Analytics.

S přípravou k budoucímu webu vám pomůže například online dotazník. Nebo výzkum v terénu. Či hloubkové rozhovory (nebo alespoň nějaké rozhovory). Možná, že vše dohromady.

Možná něco úplně jiného.

 

B. Analýza klíčových slov

Ááá… „klíčovka“. Taková zaříkávací formulka; jistě znáte alespoň z doslechu.

Ruku na srdce: detailní analýzu klíčových slov v tom profesionálním Full HD provedení za desítky tisíc korun asi nepotřebujete, pokud se bavíme o:

  • Menším jednoduchém webu, který nic přímo neprodává,
  • jeho hlavní funkcí bude image prezentace, tedy prostě vizitka,
  • a jeho struktura vychází z jiných priorit, než jsou klíčová slova.

Ale pokud chcete e-shop nebo působíte v „silně konkurenčním byznyse“ nebo chystáte rozsáhlejší web… pak je absence pořádné analýzy klíčových slov už na vlastní riziko.

Nejenom, že tím ignorujete to, jak a co vaši zákazníci vyhledávají – ale chybějící informace z  analýzy možná ovlivní i celou (nakonec špatně postavenou) infrastrukturu a provázanost stránek. Speciálně u e-shopů.

Laicky řečeno: prostě to nebude fungovat. Možná chvíli, nějak po haluzi… Ale určitě ne dlouhodobě.

Kvalitní analýzu klíčových slov považuji za tak náročný výkon, že ji sám nedělám ani omylem – a nechávám tu práci specialistům, kteří tím žijí. A mají ten grif.

 

Na obecné analýzy doporučuji: Proof & Reason

Pro klíčový SEO průzkum sledujte: Pavla Ungra

Doporučená literatura k tématu: Dvacet tisíc mil pod mořem (Jules Verne)

 

3. krok – PERSONY: Ty scénáře píše život

Zrcadlo, zrcadlo, řekni mi, kdo u mě nakupuje… a co mu během toho běží hlavou.

Jdeme hlouběji do procesu tvorby webu: vytváření person.

A začíná nám to na sebe i pěkně navazovat. Věrohodnou personu totiž neuděláte, když nemáte data. A data nebudete mít, když neuděláte analýzy.

Leda byste si ty informace vycucali z prstu. Ale to už je užitečnější se natáhnout doma ve fotelce a pustit si Eurosport 2.

Co je to persona, jak se tvoří a na co si dát bacha, to si u Romana Hřebeckého ve zkratce přečtěte a hlavně ve SlideSharu prolistujte.

A proč byste to pro svůj byznys měli zkusit taky?

Napadají mě z fleku třeba tyto důvody:

  • Otevřou se vám oči – protože jste v životě nic takového nedělali a nikdy o svých zákaznících takto nepřemýšleli.
  • Přestanete cílit na všechny – a odnaučíte se říkat, že „naše cílová skupina jsou muži v ČR mezi 18–55 lety“. Tak určitě!
  • Začnete psát jako lidi – ne jako roboti. Budete v textech konkrétnější, specifičtější, vřelejší, více nápomocní.
  • Bude se vám to hodit – nejen při práci na webu. Ale třeba i při e-mailingu, psaní inzerátů nebo na Facebooku.

Nikdy nezaškodí, když persony vytvoříte tak, aby „pokryly více rozhodovacích fází nákupního procesu“ – uf, omlouvám se, ale občas mi ta hatmatilka prostě ujede…

O co jde?

Aby jedna persona představovala člověka, který o vás ještě nic neví. Druhá persona zase uživatele, který o vašem brandu něco slyšel. Třetí persona pak „skorozákazníka“, který je už připraven od vás nakoupit. Atd.

Nechce se vám do toho?

Ideální motivací na začátek je projet si KONKRÉTNÍ TVÁŘE na profilových fotografiích fanoušků vaší facebookové fan page.

To občas vydá za sto stran marketingových učebnic. Tedy, pokud jste vnímaví.

 

Sledujte: video Marka Prokopa z Marketing Festivalu 2013

(No dobře, to video je asi placené… ale to je fuk. Sledujte Marka Prokopa tak jako tak.)

Doporučená literatura k tématu: Stínadla se bouří (Jaroslav Foglar)

 

 

Cože… to už je konec?

Já vím, není to celé.

Kroky číslo 4 až 7 si necháme do druhého dílu článku.

Už takhle toho máte na čtení dost. A na přemýšlení ještě víc.

Probrali jsme už tři první kroky při tvorbě webu… a to se na scéně ještě vůbec neobjevil grafik. Divné, že?

Ale já vás varoval. Dobře fungující web prostě nejsou rohlíky.

Zároveň to není ani žádná magie, online voodoo, červené pilulky nebo modré pilulky.

Je to logický proces. Třeba jako stavba domu.

Jde se pěkně od základů.

Jinak to spadne.

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.