„Jsem copywriter. Řeším problémy. Můžu dál?“

29. 5. 2014 — 939 OTTOSLOV

Tento článek je pro všechny, kteří mi píší, jak taková spolupráce s copywriterem vlastně vypadá. Že nikdy s copywriterem nespolupracovali. Že neví, kde začít. Jak pokračovat. A kdy to bude hotové.

 

Proto to vezmeme pěkně z gruntu.

Krok po kroku – komunikace reálného copywritera (já) s imaginárním zákazníkem (vy).

Celé to začíná e-mailem. Nejlépe na chci@ottocopy.cz.

„A proč ne telefonem?“

Protože mě jak na potvoru zastihnete ve městě na křižovatce, kde vám rozumím každé třetí slovo a stejně vám řeknu, ať mi to napřed pošlete do e-mailu. Tam se to neztratí.

Uvidíte, jak si při psaní srovnáte a promyslíte, co přesně potřebujete.

Navíc… pokud nejste schopni napsat jeden srozumitelný e-mail, pak zřejmě nebudeme schopni rozumně (spolu)pracovat.

 

1. krok: Popište problém

Když hledáte copywritera, zřejmě vás něco pálí. Jenže já nevím co přesně. V první zprávě tedy přehledně:

  • označte pacienta (= web, direct e-mail, leták, texty PPC inzerátů…)
  • popište příznaky (= nejede nám byznys, grafik mi řekl, že… atd.)
  • zkuste diagnózu (= „nejsem copywriter, ale myslím si, že…“)

Matematika je jednoduchá: čím lépe vše popíšete, tím rychleji se vás mohu začít už ptát.

Na co?

Na zcela konkrétní věci, které potřebuji vědět – ale vám možná připadají nudné, podružné, nedůležité.

To neřešte. Prostě mi věřte, že když už se na něco ptám, tak to má smysl.

 

2. krok: Jsem na tahu

Předpokládejme, že jste vše krásně, čistě a jasně popsali v úvodní zprávě.

Já vám odpovím, poděkuji za nabídku… a začnu být otravný.

Budu vás otravovat s dotazy. Proč toto, proč tamto, kde je tohleto, jak si představujete támhleto, kdo bude dělat grafiku, s kým dalším řešíte web/e-mailing/projekt … atd.

A taky se samozřejmě budu ptát na váš byznys.

Opět platí: čím lepší, konkrétnější a bohatší odpovědi/podklady od vás půjdou, tím lepší, konkrétnější a bohatší copy půjde ode mě.

Jasné jak facka.

Pokud bude nutné, zavoláme si. Mám raději (předem domluvený) Skype. Proč?

Obě strany jsou totiž připravené i naladěné (a ne zrovna ve městě a rozladěné) a mají volné ruce na poznámky (hlavně tedy já).

Nemluvě o možnosti nasdílení obrazovky, kdy si můžeme ukazovat (a hned komentovat) podklady v reálném čase.

 

3. krok: Kolik to stojí?

Představme si ideální svět, ve kterém:

  • jsem dostal uspokojivé otázky na své odpovědi
  • mám od vás podklady, které potřebuji
  • vím, co přesně a kam mám psát

Pak nemám problém nacenit práci.

Do minulého roku jsem téměř vše řešil přes normostrany.

Dnes už naceňuji práci jednoduše podle toho, kolik času na ni potřebuji. Přijde mi to přehledné a fér.

(Pokud byste chtěli smlouvat o čase, který na vaší zakázce strávím, tak to ani nezkoušejte. Je to trapné.)

Konkrétní částky vám tady mohu říci, ale to vůbec nemusí sedět právě na váš případ – záleží na tématu, stavu rozpracovanosti, podkladech, vaší PŘESNÉ představě o cílech projektu… apod.

Pokud stavíte nový web a chcete „pár textíků jen na tuhle jednu single page“, tak se (alespoň z mé zkušenosti) pod 50 tisíc korun nedostaneme

Pokud to má stát za to.

Ono to totiž není „jen o textech“ – ty jsou až výsledkem veškeré práce a konzultací, které spolu předtím uděláme. A hlavně výsledkem veškeré přípravy, kterou si udělám já (ale tu už nevidíte). Bez toho to nepůjde.

Lídl je levný. Já ne. Já nemám čas být levný. 

Tak to prostě je.

 

4. krok: Pracuji, nerušit

Tuto část budete milovat.

Nemusíte v ní totiž vůbec nic dělat.

Prostě si dejte nohy nahoru, udělejte si kafíčko (nebo zázvorovou limonádu) a počkejte, až uzraje víno. A texty.

Hlavně na mě netlačte. Rychlost ničemu nepomůže.

Na začátku vám dám termín a ten taky dodržím.

Pokud ne, pak takové politováníhodné nedopatření se u mě stává jednou… za deset let.

Maximálně dvakrát.

Hlavně na mě nemiřte.

 

5. krok: Jste na tahu

Teď už se trochu zapotíte i vy.

Pošlu návrh textu a budu chtít vaše:

  • připomínky – k obecnému tónu textu
  • komentáře – k jednotlivým pasážím
  • korekce – věcných detailů a informací

Když v textu najdete mouchy, co nejvýstižněji popište své výtky – a já je buď zapracuji nebo vás přesvědčím, že moje verze je lepší (= tedy funkčnější).

Pokud žádné připomínky nejsou, paráda. Text může začít plnit účel, pro který byl stvořen.

Ale pozóóór! Odevzdáním schváleného textu to nekončí.

Text totiž do ruky dostanou další lidé. Typicky grafici, programátoři, kodéři. (Zdravím!)

Ne že bych jim nevěřil… jen je rád hlídám. Zda je na webu text tak, jak má být. Zda je na letáku copy tak, aby opravdu vyznělo. Zda se to prostě dá číst.

Neříkám, že mám patent na rozum. Ale když někdy vidím, co vše se dá (nejen s mými) texty „vytvořit“ … tak k tomu rád řeknu své.

A vy mě i v této fázi nechte mluvit – hájím totiž vaši investici do textů.

 

6. krok: Sladká odměna

Teď nemyslím jen tu fakturu, kterou mi do týdne proplatíte.

To je samozřejmě důležité. Peníze dělají (byznys) přátele.

Sladkou odměnou je ale i ten oboustranný pocit z vykonané práce, kdy:

  • Jste se mi svěřili s informacemi…
  • … já jsem jim dal jasnou formu…
  • … kterou pochopí vaši zákazníci.

No, možná to takto popsáno nezní kdovíjak sexy… ale věřte mi, že z toho budete mít radost

Já tedy mám. Když vše klapne, jak má.

 

No vidíte, a jsme na konci spolupráce. Ani to nebolelo.

Máte za sebou první námluvy s copywriterem. Gratuluji.

A pokud jste už služeb copywritera někdy využili, neostýchejte se – a do komentářů napište své vlastní zkušenosti.

Není nad kvalitní zpětnou vazbu.

Děkuji.

 

PS: Copywriteři, nedělejte, že nečtete tento článek ;) – a zapojte se do komentářů též. Jak pracujete vy? Co vám usnadňuje (spolu)práci? Kdy naopak tlučete hlavou do klávesnice? Kde byste co svým klientům doporučili? Máte pro mě (pro ně) nějakou vychytávku navíc?

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.