Každej slušnej člověk ví, že…

10. 2. 2014 — 647 OTTOSLOV

Abrakadabra – čáry máry fuk. Hypnotizovat jde samozřejmě i textem. Podívejte se na tři příklady, jak nás copywriteři mohou manipulovat. A nejen copywriteři.

 

Znáte NLP?

Neurolingvistické programování je psychoterapeutický systém vytvořený v 70. letech minulého století – a i jeho tvůrci zpětně litují nešťastně zvoleného názvu.

Zmatečně totiž odkazuje na neurovědy a slovo „programování“ mylně vyvolává dojem přeprogramování lidské psychiky.

Což ovšem neznamená, že by se o to různí popularizátoři nepokusili; nyní pod značkou NLP (která není nijak registrovaná) najdete i sektářské vymývače mozků. Tak pozor na to.

 

O co jde?

Jedna ze základních tezí NLP je, že člověk se chová určitým způsobem proto, že používá (či vnímá) určitý styl jazyka.

Účinnost komunikace pak ovlivňuje i (správná) syntaxe jazyka – mluveného i psaného.

Podle některých odborníků byla metoda NLP „překonána“, jiní ji v psychoterapii nadále „úspěšně používají.“ Do toho nevidím. Přeji úspěchy oběma táborům.

Mně jde nyní jen o to, ukázat pár triků, které na vás mohou číhat – nebo které naopak můžete použít vy.

Věřím, že pro dobré účely.

 

Past první – zdání souhlasu

Všichni vědí, že nezaměstnaní na severu Čech akorát vysávají státní kasu a…

Tak. To je samozřejmě lež. Ale všimněte si, co s vámi udělala první část věty – ta „nevinná“ dvě slůvka.

Celé následující sdělení o nezaměstnaných lidech v severních Čechách pak najednou dostalo punc všeobecného souhlasu.

A to jen díky předpokladu („všichni vědí“), který sugeruje názor většiny či celku. Vladimír Merta o těchto mediálních frázích kdysi napsal skvělý článek. Je to vlastně obludné, že?

Jenže tato slova jsou dostupná všem a rozbušku z nich může udělat kdokoli. Ostatně, nedávno to na severu Čech skoro bouchlo. I kvůli slovnímu smogu, který se nad tamní krajinou vznášel.

Ale nic není černobílé.

Stejný úvod – „všichni vědí“ – si teď představte například v headlinu pro neziskovku pomáhající dospívajícím z dětských domovů zapojit se do reálného života:

Všichni vědí, že nic na světě vám nenahradí šťastně prožité dětství

Stejná (textová) zbraň, úplně jiná (výsledná) emoce.

 

Past druhá – zdání konverzace

Pojďme na další trik – říkejme mu „vložený příkaz“.

Pokud projíždíte americké weby, tak na užití těchto příkazů možná často narazíte. Modelově například:

I wonder how satisfied you will be if you buy this product…

Normálka, ne? A teď si to přečtěte v tučném fontu:

I wonder how satisfied you will be if you buy this product

Je to vlastně jasný příkaz, že si mám koupit tento produkt – ale je šikovně schovaný v normální větě.

Takže čtenář (nebo přímo vy a vaše peněženka) vezme tento příkaz na nevědomé úrovni. V textu je „mírumilovný příkaz“ zmíněn většinou několikrát – pro jistotu.

Sami si domyslíte, co vše se s takovou textovou piruetkou dá dělat.

V dobrém i zlém.

 

Past třetí – zdání soudržnosti

Následující „zbraň“ má také dvojí ostří.

Hraje na to, že kolem sebe rádi vytváříme auru kompaktnosti. Až úporně se snažíme dostát svým dřívějším volbám, slibům či názorům. Před sebou i před ostatními.

Co kdybych vám ukázal, jak během jednoho měsíce zdvojnásobit zakázky z vašeho webu – věnovali byste tomuto tréninku 50 minut vašeho života?

No nekupte to.

Po takovém úvodu pak obvykle následuje rozvedení příslibu v klasickém (a většinou hodně dlouhém) copy, které je plné argumentů zleva zprava.

A pak, na konci textu, je čas sklizně – využití toho nevysloveného závazku ze začátku:

Teď, když víte, jak program funguje, určitě si pro 100% zvýšení obratu najdete necelou hodinku času.

Přihlaste se k ukázkové lekci zdarma zde:

Důležité samozřejmě je, aby prvotní závazek byl natolik neodolatelný, že nelze říci ne.

(Ale to on většinou je, to se nebojte.)

 

Pasti, pasti, pastičky

Triky, které zde uvádím, nepatří do rukou lidem, kteří je zneužijí – ale tomu těžko zabráníme.

Podle mě je lepší poznat všechny zbraně, než dělat, že všichni hrajeme vždy fér, Mirek Dušín je kamarád a reklama je super.

Jen tak můžete textové zbraně rychle prokouknout – a podle kontextu pak s nimi naložit.

Hlavně se netvařme, že neexistují.

Protože každej slušnej, poctivej, pracující člověk přece ví, že…

Prostor pro vaše copy
comments powered by Disqus
Stáhněte si zdarma trilogii
Pište jako copywriter
Seriál 3 praktických e-booků vám pošlu gratis.
33 rad pro originálnější obsah vašeho webu.
Žádný spam. Váš e-mail nikomu nepředám.