MKT FEST #2: „Světu vládne… e-mail!“

5. 11. 2014 — 1249 OTTOSLOV

Druhý díl seriálu o tom nejlepším z Marketing Festivalu 2014. Tedy pokud neděláte PPC, SEO ani linkbuilding – ale máte prostě jen svůj web. A skomírající e-mailing list k tomu.

 

Byl pro vás první díl moc teoretický?

Dnes to bude praktické až hanba – konkrétní tipy, které můžete udělat už zítra. Nebo rovnou dnes.

Tedy pokud toužíte radikálně zvýšit počet e-mailů, které vám lidé dobrovolně dávají.

 

To hlavní z přednášky Briana Deana

1. Kam na stránky patří box s e-mailovým formulářem?
2. Co je to squeeze page a kdy ji na webu (ne)použít?
3. Jaké další využití má „nudná“ stránka typu O nás?
4. Je vyskakovací okno jen zabiják webové nálady?
5. Proč má zpřehlednění obsahu takový potenciál?

(Za každou kapitolou vždy najdete – takto kurzívou a v závorce – srovnání s mým vlastním přístupem k e-mail marketingu.)

 

1. Nahoru! Doprostřed! Pal!

Asi to tušíte, ale raději si to zopakujeme:

E-mail marketing suverénně válcuje ostatní reklamní kanály co se týče návratnosti investice (ROI).

Graf podle Deana: na každý utracený dolar připadá zisk 40 dolarů. Z bannerové reklamy jsou to například 2 dolary.

Když to teď víte… kam tedy podle vás patří tzv. feature box? Tedy box, kde vám uživatel na stránce nechává svůj e-mail (a případně i jméno)?

Schováme ho dolů k patičce? Nebo na bok do pravého pásu, kde jsou všichni naučení ignorovat reklamu? No… to víte, že ne.

Hlavní feature box dejte viditelně na začátek homepage a vycentrujte doprostřed.

Ať to nikdo nepřehlédne.

 

(Zní to banálně… ale banální to v praxi není. To vycentrování doprostřed je za mě naprosto cajk. Ten úplný začátek homepage si musí každý zvážit sám – nejen podle silného benefitu, který výměnou za e-mail nabízí. Svou trilogii e-booků zdarma považuji za hodně silný benefit; a přesto mám feature box na homepage ottocopy.cz umístěn až pod výpisem tří posledních článků z blogu. Jednoduše se zdráhám ihned po příchodu na lidi zakřičet: „E-mail nebo život!“. Nevím. Možná se k tomu časem dopracuji.)

 

2. Chytněte je pod krkem

Tohle nemusí být použitelné pro každého.

Ale matematika je jasná: když lidem dáte možnost jen jedné volby (a dobře ji vyargumentujete), tak buď odejdou… nebo ve velkém počtu udělají, co chcete.

„Squeeze page“ je typ landing page, která vede k jediné možné konverzi: získání e-mailu.

Zkažená pověst této strategie u nás jde na vrub (ne)slavné vlně českých infoproduktových kampaní, které uvedenou „ždímavou“ techniku křiklounsky používají jako podmínku pro vstup na web.

Jenže vy to nemusíte udělat pro homepage – ale pro jakoukoli jinou vybranou stránku (kam si dokážete přivést zajímavou návštěvnost).

Pak už stačí „jediné“: mít v ruce slušný benefit výměnou za e-mail, napsat kulervoucí titulek, přidat testimonialy, vytvořit lákavou grafiku.

A nebejbože, když k tomu máte i skvělé video.

 

(Tak tady mám mezery. Tohle vyzkouším. Ale ne jako „homepage squeeze page“ – ale jako „social squeeze page“. Brian Dean jako příklad takové social page uvedl jednu stránku od Copyblogger.com. Pěkně uděláno.)

 

3. O mně. O vás. O nich. O všech

Vzpomeňte si: když přijdete na nějaký web… na kterou položku v menu klikáte velmi často? Co se chcete dozvědět?

Kdo za tím vším stojí.

A to je většinou stránka „O nás“ / „O mně“ / „O projektu“.

Tak proč i tuto stránku nezakončit opt-in formulářem pro zachycení kontaktů? Vždyť už se dobrovolně dostali až na vaši „osobní“ stránku – takže je asi nějakým způsobem zajímáte.

Jsou právě ve „vysoce konverzní náladě“. Hřích to nevyužít.

Podmínky úspěchu jsou ale jasné:

  • máte něco zajímavého, čím se pochlubit
  • nabídnete i zde za e-mail nějaký benefit
  • formulář neodfláknete, ale bude profi udělaný

To zní rozumně. Že mě to nenapadlo dřív!

 

(Ano, to udělám. Egomaniak s narcistními sklony jsem na to dost. Teď už se jenom nějak pěkně vyfotit… ze všech světových stran… a to bude vypečená stránka „O mně“, to budete koukat!)

 

4. „Pop-up? Ses posral v kině, ne?!“

Po této přednášce za mnou přišli nezávisle na sobě čtyři lidé a všichni se zeptali: „Tak co, dáš tam ty pop-upy?“

Brian Dean totiž doporučoval ke sběru e-mailů využít proklínaná (i velebená) vyskakovací okna (pop-up okna).

Kromě kontroly z finančáku (a šlápnutí v ponožce do louže v koupelně těsně před odchodem z bytu)  neznám otravnější věc než pop-up.

Jenomže… jsou tu tři „ale“:

První „ale“ je jasné – podívejte se na americké stránky infomarketérů. Prostě to masivně funguje. Jinak by to těžko stále masivně používali.

To druhé „ale“ je scénář, kdy uživatel už odchází z webu – a vy mu šikovně zvoleným textem i benefitem vytřete zrak. Že prostě neodolá a upíše se. Chytrý tah.

Poslední „ale“ už nesouvisí přímo s e-maily, ale s „help“ podporou – a vím, že vyskakovací chat okna jsou pro řadu (nejen) e-shopů vítaným konverzním prvkem.

Nicméně z Ameriky do Česka dlouhá cesta klikatí se… a máme tady k vyskakovacím oknům trochu silnější typ averze.

 

(Pop-upy by mi asi neudělaly úplně dobře na pleť. Prostě se to ke mně a k mým stránkám moc nehodí. Nebo ano? Jsem ochoten o nich uvažovat při odchodu z webu – a i tam bych je dal jen ve chvíli, až budu mít v ruce takový text, který by všechny jednoduše odboural. Miluji, když jsem originální. Ale originalita moc neprodává… Pop-upy už vidím na některých stránkách i českých freelancerů. Že by trend, kterému i já do roka podlehnu? Kdo ví?)

 

5. Zvýšení konverze o 758 % za 1 den

Tak tohle je velký hit.

Popsat to celé a správně, jak to autor zamýšlel, se mi zde nepodaří. Ostatně, nepodařilo se to úplně ani jemu. Ve slidech to hodně rychle proletěl. A asi jsem nebyl jediný zmatený v sále.

Cože? Jak to bylo? Co mám přesně udělat?

Ale to nevadí – protože celou případovku pro tento „content upgrade“ má Brian Dean velkoryse rozepsanou krok po kroku na svém webu.

Doporučuji pročíst.

Pokud nemáte čas, tak ve zkratce:

  • Vytipujte stránku, kde máte velkou návštěvnost.
  • Najděte možnost, která původní obsah vylepší.
  • Vytvořte takové zjednodušení (krátké PDF, praktický check-list…).
  • Přidejte ho na stránku (a jasně popište benefit).
  • Sbírejte nové e-maily.

Takto to zní jako z pohádky, že? Právě proto uvádím link na celou tu případovku. Tam to dává perfektní smysl.

Ono totiž kvalitního obsahu začíná přibývat. Co je ale stále nedostatkové zboží, to je…

… schopnost vše jednoduše vysvětlit, přehledně rozčlenit, prakticky zabalit a předat v akceschopném formátu.

O tom je celá tato Deanova finta.

Ve zkratce.

 

(Co dodat… je to výzva. Až budu nemocný nebo si udělám placenou dovolenou, tak tomu ten čas věnuji. Za „normálního“ provozu se vám to nepodaří. A tak je to prostě se vším: bez práce nejsou e-maily. Kdyby to bylo snadné jak facka, dělali by to všichni. E-mail marketing je robota jako každá jiná. Věnujte tomu čas – a dostanete výsledky. Nedělejte nic – a vyhráváte prdlačku. Zázraky na počkání se rozdávají jen na Nově.)

 

RESUMÉ PŘEDNÁŠKY:

  • Feature box na svém webu neschovávejte, ale umístěte na VIP místo.
  • Dobře udělaná squeeze page polije váš e-mailing list živou vodou.
  • Stránka „O nás / O mně“ nemusí sloužit jen jako skladiště nudných textů.
  • Pokud na to máte koule, zkuste pro sběr e-mailů i pop-upy. Ale opatrně.
  • Zpřehlednění obsahu (a konkrétní benefit k tomu) dokáže hotové divy.

 

PS. Zajímá mě, jaké zkušenosti máte v e-mail marketingu vy. Kterou Deanovu fintu už používáte? Co je podle vás naopak hloupost? Zkusíte pro svůj web pop-upy? Nebo vám už fungují? Jakým tempem roste váš e-mailing list? A jak často rozesíláte na svou databázi? S jakým úspěchem?

Prostor pro vaše copy
comments powered by Disqus
Stáhněte si zdarma trilogii
Pište jako copywriter
Seriál 3 praktických e-booků vám pošlu gratis.
33 rad pro originálnější obsah vašeho webu.
Žádný spam. Váš e-mail nikomu nepředám.