Top 13 sloganů – z historie hollywoodských plakátů

15. 6. 2014 — 1555 OTTOSLOV

Mechanický pomeranč, E. T., Vetřelec, Annie Hall, Divoká banda, Psí odpoledne, Zkrocená hora, Big Lebowski… Viděli jste je? Všechny?

 

Byl jsem ve Zlíně přednášet.

Prezentaci zde nedám. Přes 80 nekomentovaných slidů s plakáty… to by vám nic neřeklo.

Raději z toho udělám přehledný žebříček, který vám:

  • zabere jen pětinu času z mé přednášky
  • dá inspiraci, jak psát slogany
  • rozšíří domácí videotéku

Vybíral jsem (nyní) schválně jen mezi mainstreamovými hity.

Přehlídku textových perel z méně známějších (či zcela zapomenutých) filmových klenotů (nejen) z Města andělů můžeme udělat příště.

Tak honem zaberte sedačku… kino právě začíná!

 

13 nejlepších sloganů na hollywoodských plakátech

 

13. místo

E. T. Mimozemšťan / E. T. the Extra-Terrestrial (1982)

Hororů tu bude ještě dost – začneme zlehka.

Tři věty, 13 slov a 1 sedmimístná číslice asi není úplně definicí slova „slogan“, ale čert to vem.

Ono je to prostě tak roztomilé…  i když na plakátě to skoro nejde vidět:

He is afraid.

He is totally alone.

He is 3.000.000 light years from home.

„Srdíčkový“ text jak vyšitý. To se to pak otvírají peněženky.

E. T. s rozpočtem 10 milionů dolarů utržil jen ve Státech za prvních devět měsíců od premiéry 350 milionů dolarů. Easy.

 

12. místo

Mechanický pomeranč / Clockwork Orange (1971)

Též máte rádi klasickou hudbu?

Normálně by byl plakát Mechanického pomeranče v žebříčku o trochu výše.

Ale text na oficiálním posteru je na „klasický“ slogan trochu delší. Takže pár bodů dolů.

I tak to stojí za to:

Being the adventures of a young man

whose principal interests are rape,

utra-violence and Beethoven.

Já bych to klidně ještě trochu zkrátil na:

Rape, ultra-violence and Beethoven

Ludwig snad promine… a navíc to stále vyjadřuje ducha filmu.

Poměrně věrně, co si tak vzpomínám.

 

11. místo

Gravitace / Gravity (2013)

Žhavá novinka se probojovala mezi Top 13.

Na první pohled ten slogan není nic světoborného. Ale oceňuji dvě věci. Vlastně tři.

Zaprvé: jednoduchost tříslovného sloganu. A považte, má jen 9 písmen!

Zadruhé: využití mnohoznačné fráze z běžné denní mluvy. Ten obrat znají všichni.

A zatřetí: výborně ladí s pointou filmu.

Don´t let go

Nepustit se znamená přežít.

Zvláště 559 km nad Zemí.

 

10. místo

Čelisti / Jaws (1975)

Zlomový film ve vnímání slova „blockbuster“.

Ano, možná to není žádný „kreativní“ slogan. A ani to není moc originální.

Ale vybírám to záměrně – jako klasickou ukázku „terrifying“ textu, který nechodí kolem horké kaše a jednoznačně hlásí, co je to za biják, ten zabiják:

The terrifying motion picture

from the terrifying No. 1 best seller

Když to jde i takto přímočaře, tak proč to nějak dál opisovat, že.

Jasná zpráva.

S obdobným odkazem na předchozí úspěch literární předlohy k filmu pracoval i plakát ke Kubrikově metahororu Osvícení:

The tide of terror that swept America IS HERE

 

9. místo

Absolvent / Graduate (1967)

Ahoj, jsem Benjamin. A mám problém.

Jeden z prvních textů, který do hollywoodských plakátů vnesl zintimnění a citlivější osobní tón.

Najednou nevíte, co přesně čekat za žánr. A jste okamžitě vtáhnuti do privátního světa hlavního hrdiny:

This is Benjamin.

He´s a little worried about his future.

Zde tečku na konci – zřejmě správně umístěnou – přepisuji z originálu.

Ale jinde, kde i u krátkých (jednovětně nekomplikovaných) sloganů je na amerických plakátech tvrdošíjně psána tečka na konci, to už vypouštím.

Slogany fakt bez teček, prosím…

 

8. místo

Přichází Satan / The Omen (1976)

Ne každé dítě je to pravé požehnání.

Viděli jste ten film?

Výhodou plakátu je, že vás před tímto hororem nemusím varovat. Už to za mě jasně (a lákavě) udělal slogan:

You have been warned

No kdo by nešel do kina…

Srovnejte vyznění tohoto sloganu s "oficiálnější" verzí plakátu, kde je textu více.

A bacha, ve filmu je jedna precizní scéna dekapitace. Slabší povahy mohou mít problém.

(Pokud mezi ně patříte, pak proboha neklikejte na tento odkaz!)

Se srdečným pozdravem

Satan

 

7. místo

Big Lebowski (1998)

Nesmíme zapomenout na Jeho Dudečenstvo!

Jak jistě víte, jde o film, který by rozesmál i mrtvého. Bláznivá jízda bří Čapk… nééé, bratří Coenů má svůj nezaměnitelný humor.

A nezaměnitelně ho vystihuje i text umístěný na čele hlavního hrdiny:

They figured he was a lazy time wasting slacker.

They were right.

(Pardon za francouzskou verzi plakátu – anglickou ani českou jsem prostě nikde nedohledal…).

V češtině to vyznělo možná ještě lépe. Na tuzemských plakátech bylo, tuším, něco jako:

Měli ho za prachsprostýho sráče.

A měli recht.

Pokud si matně vzpomínáte na děj filmu, jistě oceníte i text na alternativní verzi plakátu.

 

A teď už jdeme do finále

 

6. místo

Annie Hall (1977)

Dvě slova – a víte o filmu (skoro) vše.

Snímky Woodyho Allena se dají charakterizovat různě.

Na plakátu k jeho čtyřoscarové parádě Annie Hall je sousloví, kde se k žánru filmu přidalo už jen adjektivum:

A nervous romance

Znáte lepší vystižení ducha Allenových (roztěkaných) děl?

Na dvě slova?

Já ne.

 

5. místo

Zkrocená hora / Brokeback Mountain (2005)

Tento film mě kdysi totálně rozebral.

A ten slogan? Byl by to vlastně trochu kýč… kdyby… kdyby… kdyby to prostě nebyla Zkrocená hora.

Vše, co ve filmu začne líbeznou krajinomalbou jako z reklamy na Marlboro, se postupně změní v drtivou melancholii.

A hořký nádech tak získává i původně „kýčovitý“ tagline:

Love is a force of nature

Celé to má ještě další rozměr, když si tento plakát dáte hned vedle… ehm… jiného plakátu:

 

4. místo

Věc / The Thing (1982)

Z tohoto by jednoho až zamrazilo.

Mysteriózní horor Johna Carpentera inzerovala jedna verze plakátu jako „The ultimate in alien terror“. Hm, to je asi pravda.

Ale kam se to hrabe na jinou verzi, ve které se na plakátu objevil vskutku strašidelný slogan:

Man is the warmest place to hide

Podívejte se na film a uvidíte, o jaké hře na schovku je tu řeč. Brrr.

Mě osobně tedy na výzkumnou stanici na Antarktidě už nikdo nedostane.

Ani omylem!

 

Máme tu stupně vítězů

 

3. místo

Olověná vesta / Full Metal Jacket (1987)

Vítr v kapse žádné dobré zprávy nenese.

(Zde si uděláme malou – válečnou – odbočku.)

Sledujte, jak pár slov na plakátě na vás přenese celou atmosféru filmu. Půjdeme postupně:

  • Náborový patriotistický letáček do armády s názvem Top Gun: „Up there with the best of the best“.
  • Klasické drama filmového hrdiny (Rocky) bojujícího proti všem: „His whole life was a million-to-one shot“.
  • Protiválečný, leč stále plně humanistický odkaz Stoneovy Čety: „The first casualty of war is innocence“.

A tím se plynule dostáváme až na „druhý břeh“ – ke Kubrikově zničujícímu mizantropickému snímku.

Skupinu amerických vojáků tam ve vietnamské džungli systematicky likviduje neznámý snajpr.

A kdykoli se ve filmu něco šustne ve větru, znamená to obvykle jeden černý igelitový pytel navíc:

In Vietnam

the wind

doesn´t blow

It sucks

Prostě nasrat.

Slogan jako z partesu!

 

2. místo

Divoká banda / The Wild Bunch (1969)

Takové filmy se dnes už fakt netočí.

Přiznávám, tento legendární Peckinpahův majstrštyk je moje 110% srdeční záležitost.

Ale i když si odmyslím vřelé osobní sympatie… stále mi tam zůstává slogan, který skvěle vystihnul „nepatřičnost“ hlavních antihrdinů, jenž se zoufale minuli s dobou:

Nine men who came too late and stayed too long

Přijde vám to na druhé místo málo?

Tak se na ten „krvavý balet“ podívejte – a pak o to více oceníte ono fatální stayed too long.

Bezvýchodnou postwesternovou atmosféru v předvečer 1. světové války výborně tlumočil i text z jiné verze plakátu:

Out of step, out of place and desperately out of time

 

1. místo

Vetřelec / Alien (1979)

Tady se není moc o čem bavit.

Zasloužené zlato pro reklamní textařku Barbaru Gipsovou, která se na konci 70. let blýskla dráždivým – a pomalu už nesmrtelným – sloganem k prvnímu Vetřelci:

In space no one can hear you scream

Nádhera. Luxus. Dokonalost.

Vesmírná poezie v 8 slovech, kde v mezerách mezi nimi už pomalu slyšíte kapat krev…

No ne, jen si ten slogan teď řekněte pěkně nahlas:

  • „In space…“  = okamžitě se propadáte do bezbřehého vesmíru
  • „…no one…“  = v zápětí víte, že žádná záchrana nepřijde
  • „…can hear you…“  = nervózní intermezzo dotvrzující, že…
  • „…scream“  = …tohle bude prostě bolet

Bože, dej, ať někdy stvořím něco tak dobrého!

 

Možná budu mít první šanci.

Ridley Scott to sice zatím není… ale budu psát copy pro web k novému filmu Jsem brána.

Český tvůrce Robin Kašpařík získal práva na zfilmování přímo od autora povídky Stephena Kinga.

Doufám, že mě režisér nechá volnou ruku i pro slogan na plakát.

Už se nemůžu dočkat, až bude první pracovní sestřih.

Pak uvidím(e).

 

Film je prostě magie, děti… totální magie.

Film je můj život

(Toto je slogan, tečku tam nehledejte.)

 

 

P.S. Vím, na spoustu skvělých filmů i plakátů se nedostalo. Míst bylo prostě jen třináct. A nemůžu vidět vše. Pokud tu nějaký skvělý hollywoodský slogan podle vás trestuhodně absentuje – dejte ho na „čtrnácté“ místo dolů do komentářů.

P.S.2 Jestli vám tu chybí Temný rytíř („Why so serious?“), Pán Prstenů („One ring to rule them all“) či Akta X („The truth is out there“)… tak tu chybí schválně. Vynechával jsem zlidovělé obraty žijící si vlastním životem. Prostě mi to sem nesedlo.

P.S.3 Pardon, zdroje (linky) na plakáty zde nedávám. Stejně bych (často) odkazoval na někoho, kdo to též jen přebral odjinud a nikdo už vlastně pořádně neví odkud… Zdroj je jediný: Google. Tak snad mě za to nezavřou.

P.S.4 Chcete více filmových tipů? Mám v hlavě článek o dalších skvělých plakátech k výborným filmům: Blade Runner, Heat, Vymítač ďábla, Rosemary má děťátko, Trainspotting, Terminátor, Metropolis, Dead ManStačí říct.

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.