Karkulku milují. Ale kupují od Vlka

17. 4. 2014 — 662 OTTOSLOV

Dva tvarohové koláče, láhev malinové šťávy, střepec hroznů a domácí bábovka. Všechno pěkně v jednom košíčku. A překrýt dečkou. Tááák.

 

Dobrý.

Jenže takhle to chodí hlavně v pohádkách.

Dnes si ukážeme, jak to dělá Vlk.

 

Sel mí dys pen

Asi jste už viděli The Wolf of Wall Street.

Celkově zajímavá inspirace pro byznys, jen co je pravda… ale my si dnes prosvištíme pouze slovíčka „Sell me this pen“.

Je to jeden z nejklasičtějších triků, který na budoucí (nejen) obchoďáky číhá při úvodním pohovoru. Především ve Státech.

Jak byste mi prodali toto pero?

Je to také poslední věta, kterou Leonardo DiCaprio řekne v tříhodinovém filmu.

A jaké jsou reakce naivních oveček, hltajících každý kus jeho bílé košile?

 

Běda Karkulkám

Jejich amatérské pokusy prodat mu pero jsou lidsky asi pochopitelné. A opravdu připomínají hodnou Karkulku.

Ta měla na vysvědčení určitě jen samé jedničky. Holčička snaživá.

  • Eh... je to… je to úžasné pero. Pro profesionály. Je to…
  • Nuže, je to pěkné pero, můžete s ním zapisovat svoje životní myšlenky, takže můžete…
  • Tohle pero funguje a já osobně miluji toto pero, protože…

Nepřipomíná vám to také něco?

Třeba „obchodní“ texty na českých webech?

Tohle je prostě špatně – když se bavíme o „umění prodávat“.

Přece nechcete být jako Karkulka.

 

Homo homini lupus

Leonardo alias Jordan Belfort položí otázku „Sell me this pen“ ve Scorseseho filmu ještě jednou – o dvě a půl hodiny dříve.

Jenže pero mu tehdy neprodává nějaký nezkušený rybízek, ale ostřílený mazák Brad.

A dopadne to takto:

- Prodej mi tohle pero.

- OK… udělal bys mi laskavost? Dej mi autogram na ten ubrousek před tebou.

- Nemám pero.

- Přesně. Nabídka a poptávka, příteli.

 

A hodí mu pero zpět.

Už chápete?

Vaše budoucí zákazníky nezajímá, že máte roztomilý košíček napěchovaný spoustou dobrot a překrytý krásným saténovým šátkem s originální výšivkou maminčina loga.

Zastaví se u vás, až jim jasně řeknete, že něco potřebují.

  • Že jim něco chybí.
  • Že je něco pálí.
  • Že mají problém.

 

Vytvořte situaci naléhavosti. Přimějte je, aby sami chtěli koupit vaše zboží. Přesvědčte je, že je to něco, co právě teď potřebují.

 

Na spoustu lidí to platit nemusí – ti vás ale nezajímají.

Soustředíte se na ty, u kterých se trefíte do jejich aktuální potřeby/nálady/touhy/stavu…

Čím svůdněji a mazaněji tu situaci vytvoříte, tím více lidí zaujmete.

Pardon, byznys není pohádka O Červené Karkulce.

Je to příběh o Vlkovi.

Homo homini lupus.

(Ne, nenuťte lidem bezcenné akcie nebo nějaký jiný bullshit, prosím.)

 

Jak se to dělá pořádně

Aby nebyla mýlka.

Nejlepší cestou, jak něco prodat, je napřed detailně zjistit, kdo a kde jsou vaši zákazníci, co vlastně chtějí, jak moc, kdy to používají, na co přesně, v jakém kontextu, kolikrát měsíčně, proč to ještě nemají, od koho jiného to už naopak mají, co je na tom štve, co by si přáli zlepšit, čeho se při tom obávají, jak–proč–kde–co–čím–s kým–bez čeho–za kolik…

Prostě uživatelský výzkum ve velkém.

Podobně reagoval i sám Belfort, když měl na konci TV debaty prodat pero známému moderátorovi Piersi Morganovi.

Je–nom–že…

Kolikrát na to není čas. Nebo peníze. Či obojí. Nebo k tomu nejsou podmínky. Jindy to prostě nelze zrovna zjistit. Atd.  

V takových případech asi neprohloupíte, když použijete taktiku urgence.

Určitě to není jediná cesta. Vlk má v zásobě vždy pár dalších „naléhavých“ es.

Ostatně… od toho je to Vlk.

Aby vás snědl. Hlavně vaši peněženku.

 

Jak se to dělá za úplňku

Dnes v noci (15. 4.) je úplněk.

Nemůžu spát.

Tak píšu tento text.

Něco mě žene kupředu.

Chci víc.

A chci dál.

Chci toho moc!

Dnes jsem Vlk.

Zdroj: https://www.flickr.com/photos/8070463@N03/10039483454

Potřebujete adrenalin do byznysových žil?

Počkejte na další úplněk (14. 5.), až si budete psát texty na web.

Nebo na nic nečekejte – a zkuste si sami sobě prodat vlastní pero (= vlastní byznys).

Hned teď.

Takový malý test.

No, jen směle do toho... já čekám… já mám času dost…

 

------------------------------------------------

 

Tak jak to dopadlo?

Jste spíš milá Karkulka nebo hladový Vlk?

Prostor pro vaše copy
comments powered by Disqus
Stáhněte si zdarma trilogii
Pište jako copywriter
Seriál 3 praktických e-booků vám pošlu gratis.
33 rad pro originálnější obsah vašeho webu.
Žádný spam. Váš e-mail nikomu nepředám.