Zlost, pomsta, jed a strach. Sex, vlny, magnet a slast

30. 4. 2013 — 524 OTTOSLOV

A máme tu copywritingový test vašich stránek: zdarma. Už je to tak, že určitá slova na nás mají daleko větší účinek než ta ostatní. To jste si ostatně ověřili před chvílí – u nadpisu tohoto textu.

Nebo by vás víc rajcoval headline „Hněv, odveta, toxin a obava. Milování, vlnění, feromagnetické těleso a blaho“? No... to víte, že ne.

Není tajemstvím, že (velmi zjednodušeně řečeno) náš mozek má levou polovinu , která je hrozně racionální a logická – tou se píší žádosti o granty nebo paragrafy v zákoníku práce.

Pravá polovina mozku naopak řídí naše emoce a kreativitu – ta za vás například píše smsky, když jste zamilovaní. (Tedy alespoň doufám.)

Dobrý copywriter vám dodá text, kde bude minimum „levých“ slov, která lze šikovně nahradit za jejich „pravé“ ekvivalenty.

Jen ty totiž vzbudí větší emoce = větší zájem čtenáře = větší šanci na konverzi. Ať už je pro vás konverzí cokoli: objednávka střešní krytiny, přihláška na filmový festival nebo podpis petice.

Prostě to chcete prodat/předat/poslat dál. A ne, že ne.

Jak poznat ta pravá slova

Straší na vašem webu větší než malé množství logických a pečlivě strukturovaných slov z levé hemisféry? Chyba. Tato slova (či fráze) vám žádné terno neudělají.

Dobré příklady v angličtině najdete na s. 53 a 54 v knize Web Copy That Sells.

Pro české texty použijte třeba toto malé vodítko:

Levá polovina (ratio) / Pravá polovina (emoce)

poskytnout = dát
bezplatný = zdarma, gratis
následující = tento, tuto, toto
dozvíte se = zjistěte, odhalte
učinit, zhotovit = (u)dělat
překážka = háček, zádrhel
zabránit = přestat
pořídit = koupit
obdržet = dostat
zvolit = vybrat
zřetelně = jasně
příležitost = výzva, šance
majetný = bohatý
dovolit = nechat
doporučení = rada
riziko = nebezpečí
uspíšit = zrychlit
pěkný = lákavý
obtížný = těžký
rozlehlý = velký
oznámit = říct
opomenout = vynechat
potěšený = šťastný
kvalitnější = lepší
zprávy = novinky
uplatnit = využít
bezprostředně = právě teď

Vše samozřejmě podle citu. A kontextu. Netlačte na pilu za každou cenu.

Ale v zásadě platí: když můžete něco učinit, tak to zkrátka udělejte. Do obchodu si chleba a máslo taky nejdete pořídit, ale prostě koupit. Když se muž při koitu snaží něco vsunout, tak to ženu asi nebere natolik, jako když ho tam pořádně strčí.

A ta konverz(ac)e je pak také někde jinde.

Jako bonus přihazuji pár dalších „pravých“ slov pro inspiraci:

Fígl, brilantní, žert, prudký, nápad, paličatý, zachránit, čerstvý, pupek, dychtivý, lákadlo, šlágr, smrt, ohromný, průkopník, neuvěřitelný, první, hloubka, důvtip, lahodný, drtivý, fortel, revoluce, tajemství, velkolepý, svádět, vrchol, neporazitelný, klíč, osud, rozrušený, recept, palivo, zisk, risk, jádro, krev................................................... a tak dále, a tak podobně.

Nesnažte se z nich utvořit celé věty, nejsme na divadle. Stačí je šikovně rozprostřít na stránce. Oči si je najdou (a mozek zareaguje).

Novinka: tyto rady vám teď dám gratis

Zajímavý nadpis, že? Všechno slova ze seznamu výše, která vibrují na vaší pravé (emocionální) straně mozku. A ne bez důvodu.

Mám dnes dobrou náladu, takže prvním pěti z vás, kteří máte svůj vlastní obchodní web (a zároveň pochybnosti o jeho přesvědčivých textech), udělám copywritingovou revizi zdarma.

Stačí mi napsat na chci@ottocopy.cz – a být rychlý. Hodně rychlý.

Váš web projedu přísným okem a napíši zpět, kde se dá co vylepšit pomocí slov, sousloví, frází či obratů, které přitáhnou pozornost daleko lépe.

Takže, startujeme... teď!

3 články, které si ještě musíte přečíst
Prostor pro vaše copy
comments powered by Disqus
Stáhněte si zdarma trilogii
Pište jako copywriter
Seriál 3 praktických e-booků vám pošlu gratis.
33 rad pro originálnější obsah vašeho webu.
Žádný spam. Váš e-mail nikomu nepředám.